Z hovna tatarák neuděláš

Fantazia.sk

Drsný komiks z českých luhov a hájov.

Česká dvojica v zložení Max Bubakoff (scenár) a Renata W (kresba) vstupuje na komiksovú scénu s grafickou novelou (skutočne novelou, románové rozmery nadobudne až s prípadnými pokračovaniami) Lucky Boy. Už úvodná výstraha („Jen pro dospělý! Těm malejm smradům to fak, kurva, nekupujte!“) jasne naznačí, o čo tu pôjde. Rýdzo česká, ale v celom stredoeurópskom priestore aplikovateľná gangsterka plná pochybných indivíduí, ešte pochybnejších kšeftov, podrazov, nečakaných zvratov, mŕtvol a dialógov nabitých súčasným slangom. Český pokus o tarantinovku? Ale kdeže.

Jasnou inšpiráciou pre Bubakoffa sú britské gangsterky Guya Ritchieho. A niekedy viac než len inšpiráciou. Prezývkou jedného z gangstrov (Vinnie Jones) to len začína. Dočkáme sa i podfu©ku a niekto tu bude chcieť zbaliť prachy a vypadnúť. Nechýba veľmi podobná rámcová kompozícia s vrhnutím čitateľa do deja a následným časovo prehádzaným predstavovaním hlavných postáv, ale i také dejové prvky ako prepadnutie záložne, naťahovačka s kufríkom a prehltnutým kľúčom, ale i stretnutie väčšiny zúčastnených postáv na jednom mieste, čo zákonite vedie ku krvavému rozuzleniu. No a je tu titulný Lucky Boy, v podstate vedľajšia figúrka, najmenší „krivák“ zo všetkých zúčastnených, ktorý sa čírou náhodou pripletie do záťahu nečakaných rozmerov a pokúsi sa z nich vykľučkovať so zdravou kožou. I tento typ postavy poznáme z Ritchieho filmov. Bubakoff si teda zmienené britské gangsterky napozeral dôkladne. Možno by bolo bývalo dobre, keby ich až tak nezbožňoval, pretože „napísať niečo v podobnom štýle“ nie je to isté ako „okopírovať väčšinu dejových postupov i jednotlivých dejových prvkov“.

Prínosom je však rozhodne „tuzemské“ prostredie. Scenárista si dal záležať a predstavuje skutočne širokú paletu „českých grázlov“. Od drobných podrazákov a zlodejov cez skorumpovaných polišov až po mafiánskych bossov kšeftujúcich s naozaj veľkými množstvami nelegálnych látok. Nechýbajú skinheadi, punkeri, barmani či lacné fľandry s drahými požiadavkami. Pestré je i etnické zastúpenie. „Brikety, rákosníci, šípkaři, jogurti“ – na korektnosť sa tu nikto nehrá. Dialógy sú plné šťavnatého, drsného slangu, nechýbajú v nich „odrezané gule do huby“ a „mrdanie do zadku“ a samozrejme vysoký výskyt vulgarizmov. Rýchlo si však na to zvyknete a hladko skĺznete do zločineckej žumpy. V tomto je Bubakoff skutočne dobrý. Rýchlo vás presvedčí o tom, že o podsvetí naozaj niečo vie a dokáže vás „uviesť do problematiky“. Jeho historka dobre odsýpa a napriek nie lineárnemu spôsobu rozprávania je prehľadná.

Prehľadnosť by potrebovala aj kresba Renaty W, ktorá má zatiaľ bližšie k amatérizmu než k dokonalej práci komiksového profíka. Jednotlivé panely sú slušne „filmovo“ rozfázované, ale to zrejme bude zásluha už scenára. Dialógové scény Renate problém nerobia, ale skutočnou skúškou dobrého komiksového výtvarníka je samozrejme akcia a pohyb. A tu už Renatina práca vážne drhne a pokiaľ má zobraziť nejakú zložitejšiu interakciu postáv, stáva sa kresba neprehľadnou. Prostredie takisto nie je dostatočne prekreslené a celkovo výtvarné prevedenie citeľne podkopáva nohy realistickej atmosfére, ktorú pomerne úspešne navodzuje scenár.

Lucky Boy rozhodne nie je zbytočný počin a jeho autori (hlavne scenárista) médiu komiksu rozumejú. Zároveň to však nie je ani bomba, ktorá by sa stala míľnikom vo vývoji žánru na českom trhu. Za rozumnú cenu dostanete komiks, ktorý neohúri, ale ani neurazí a vyslovene si žiada o pokračovanie. Samozrejme len za predpokladu, že scenárista prestane napodobňovať svoje filmové idoly a vydá sa vlastnou cestou, a výtvarníčka si naopak viac naštuduje vzory vo svojom obore a príde na to, čo je to komiksová dynamika.

Ďuro Červeňák